Thomas Boerstra
Mijn ambitieverhaal
02/01/2024, 10:11
Wat is jouw ambitie?
Wat ik vooral erg leuk vind is de User Experience (UX) en dan vooral het programmeren. Ik richt me dan ook voornamelijk op Fiori. Bij het ontwerpen van gebruikersinterfaces ligt mijn ambitie. Wat ziet een gebruiker, hoe ervaart hij of zij dit en hoe vertaal je de wens van een gebruiker. De vertaalslag maken maakt dit werk uitdagend.
Hoe is deze interesse ontstaan?
Ik heb biomedische wetenschappen gestudeerd. Vanuit daar ben ik met het programmeren in aanraking gekomen; het schrijven van analytische programma’s. Wat ik toen miste was om voor mensen te werken. Het leuke is dat als je een project doet voor iemand, diegene dat ook echt gaat gebruiken en daarmee geholpen is.
02/01/2024, 10:27
Wat zijn voor jou de belangrijkste drijfveren om te doen wat je nu doet?
Het is leuk om met verschillende klanten in contact te komen. Zo krijg je een breed beeld en voorkom je dat je in je eigen silootje komt te zitten. Dat in combinatie met het designen van een product vind ik heel leuk. In mijn vrije tijd ben ik ook een website aan het bouwen met hot sauces. Deze verkoop ik dan via familie en vrienden.
Waar zie je jezelf over 5 jaar?
Het ontwerpen van user interfaces wil ik blijven doen. Misschien dat ik daarna meer naar een leidinggevende rol wil groeien. Wel in hetzelfde vakgebied, maar meer in een overkoepelende positie.
02/01/2024, 11:07
Welke stappen heb je gemaakt om jouw ambitie te realiseren?
Als itrainee start je op de servicedesk. Je leert daar van alle kneepjes wat. Je bent ook vrij om certificaten te halen en mee te kijken met andere consultants om te kijken met wat voor projecten zij bezig zijn.
Zijn er ook dingen waar je tegenaan loopt om verder te komen?
Hetgeen waar de meeste energie in gaat zitten is in het netwerken. Zeker in het begin voel je je verdwaalt, want je kent niemand. Hoe langer je ergens werkzaam bent, hoe beter je weet waar je terecht kunt.
02/01/2024, 11:41
Hoe helpt myBrand je bij het realiseren van jouw ambitie?
myBrand helpt vooral in je persoonlijke ontwikkeling; het myXperience model. Je wordt dan als het ware ‘gedwongen’ om na te denken wat je verbeterpunten zijn, waar je heen wil en wat je moet doen om dat te bereiken. Stiekem weet je die dingen vaak van jezelf, maar met zo’n programma ben je daar bewust mee bezig. Die bewustwording is super belangrijk. Er worden ook handvatten aangereikt om je hierbij te helpen.
02/01/2024, 12:14
Heb je een voorbeeld binnen myBrand? Waarom?
Momenteel sta ik met drie mensen in contact. De eerste is Misjaël Lebbink; hij is hardcore front-end developer. De tweede persoon is Bjorn Eggerding. Hij is veel meer met het klantcontact bezig. Deze personen zijn al een tijd werkzaam in hun rol. Gene Madikrama is iemand die wat dichter staat bij waar ik nu ben. Dat vind ik ook het fijne aan myBrand. Je krijgt meteen de kans om heel wat mensen te kennen die je ook verder kunnen helpen.
Heb je een voorbeeld buiten myBrand? Waarom?
Het grappige is dat ik zo’n andere achtergrond heb, waardoor ik weinig contacten heb opgebouwd in de IT-wereld. Dat was voor mij dus een sprong in het diepe. Ik ben er gewoon voor gegaan en via iTrainee heb ik ook gemerkt dat dit goed ging.
Zien jouw collega’s jou als een ambitieus persoon? Waarom?
Ambitieus weet ik niet. Zij zien dat ik aanwezig ben en graag dingen oppak. Niet zitten wachten totdat ik iets aangereikt krijg. De vertaalslag naar ambitieus kan zo denk wel gemaakt worden.
Zien jouw vrienden/familie jou als een ambitieus persoon? Waarom?
Zij zien mij wel als ambitieus en als iemand die niet te veel op moet pakken. Steeds beter kan ik dingen naast me neerleggen en het de volgende dag oppakken. Het komt de kwaliteit ook ten goede.
Zijn er hobby’s die invloed hebben op jouw werk?
Twee keer in de week doe ik yoga. Het voorkomt bij mij veel rugklachten en ik vind het lekker om alles naast me neer te leggen en zomaar te gaan liggen. Dat is echt ontspannend. In de avonden speel ik af en toe piano.
Waar word je gelukkig van in je werk?
De creativiteit; het ontwerpen van interfaces. Als je iemand kan helpen met iets, geeft dat me energie. Het mensen- en klantencontact vind ik daarom belangrijk. Laatst had ik een klant aan de telefoon die blij was met de oplossing die we geboden hadden. Dan heb je er gelijk weer helemaal zin in. Dat is ook precies hetgeen wat ik miste toen ik nog onderzoek deed. Het samen puzzelen met consultants om problemen op te lossen maakt het uitdagend.